Översyn av fordonet
Genom att göra en service vid vissa miltal kan man hindra att problem blir större och dyrare. En bil är en maskin med rörliga delar som därmed är utsatta för slitage och som behöver återkommande smörjning. Väntar man tills något går sönder innan man åker till en bilverkstad, så kan det ursprungliga problemet ha hunnit blivit allvarligare och dessutom hunnit påverka andra delar, som i och med det också behöver bytas ut eller repareras. Men skillnaden mellan att vänta tills något går sönder, eller att göra en bilservice, kan även vara skillnaden mellan att göra reparationen planerat och lugnt istället för att anlita bärgning när man är på väg på semester på kontinenten. Dyrt och besvärligt.
Moment vid en service
Bilverkstad i Hudiksvall följer en lista med moment vid en bilservice som är generella vilken verkstad kunden än går till, så kunden ska kunna känna sig trygg över att inget missas. Man ser över alla lampor, alla vätskor, motorns delar, rutor och vindrutetorkare, däck, bromsar och även allt som finns i kupén som exempelvis bälten, handbromsen med mera. Hittar man något fel som inte ingår i servicen så kontaktar man kunden, som då kan fatta beslutet om felet ska åtgärdas.
Ökat värde på bilen
Serviceboken följer med bilen vid försäljning och en väl ifylld servicebok är ett av de största försäljningsargumenten när det gäller bilar. Om man vet att bilen skötts korrekt så är det mindre risk för skador och därmed kan man ofta tänka sig att lägga några extra slantar vid inköp av en bil. Men det är inte enbart att bilen är omhändertagen som ökar värdet, utan även att man då vet att bilen kan köras en bra tid innan man måste göra service igen, och att det finns nya delar i bilen som gör att den kommer hålla längre än om man inte servat.