bilar

Bilens historia

Bilens historia

De flesta får nog upp T-forden i huvudet när de tänker på bilens historia. Inte så konstigt kanske, då den faktiskt har blivit utsedd till “Car of the century” – århundradets bil. T-forden var den bil som uppkallades efter amerikanen Henry Ford. Den blev så känd eftersom herr Ford var smart nog att hitta på “det löpande bandet”. Den kunde därmed massproduceras och många människor kunde få tillgång till en egen bil. Eller åtminstone många fler än innan. Härmed lär också nya yrken ha fötts fram i snabb fart. Tänk bara på hur många mekaniker det helt plötsligt behövdes. För att inte tala om bilhandlare!

 

Fardier à vapeur

“Fardier à vapeur” kallades en av bilens föregångare. Det var en självgående artillerivagn som drevs av en ångmotor och tillverkaren var fransmannen Nicolas-Joseph Cugnot. Han tillverkade denna redan år 1772, alltså långt innan T-forden slog igenom med sin massproduktion. Knappt 30 år efter Cugnots skapelse dök en annan självgående vagn upp och den var avsedd för persontrafik – världens första personvagn. Under de efterföljande decennierna dök flertalet liknande vagnar upp och konstruktörerna var framförallt från Frankrike, England och Sverige. Sedan kom den första eldrivna vagnen, därpå den första med förbränningsmotor och till sist, år 1870, den första som var bensindriven.

Den allra första

När blev då alla dessa vagnar till bilar? Jo, den bil som faktiskt har fått äran att kallas “den första bilen” såg dagens ljus år 1874. Och bilen som hade både egen styranordning och förbränningsmotor blev sedan den som Carl Benz hade som modell vid hans senare tillverkning. Benz bilfabrik blev under 1920-talet den, nu så välkända, duon Mercedes-Benz. Alla vet ju idag att en “merca” är en bil, för bilmärken har en tendens att fastna på minnet. Lika välkända är ju Volvo, Audi, Volkswagen, Ferrari, Porsche och BMW. Alla är bilar med en egen historia.